Intermittent Fasting vermindert de kans op hart- en vaatziekten

intermittent fasting

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting is een Engels woord voor ‘vasten met tussenpozen’. Het is goed om af te vallen en een betere gezondheid te krijgen. Een betere gezondheid in de vorm van een betere balans in je hormoonhuishouding, betere verhouding van je cholesterol, efficiëntere vernieuwing van de cellen (dus minder snel ‘oud’ worden) en een verminderde kans op hart- en vaatziekten.

Dit voedingspatroon wordt steeds populairder omdat het een positief effect heeft en zeker voor de vetverbranding. Door te vasten, moet je lichaam voor de benodigde energie overschakelen op eerder opgeslagen voedingsstoffen en vetten en ‘leert’ je lichaam weer om vet te verbranden.

Eten uit gewoonte, is dit echt nodig?

Tegenwoordig hebben we altijd voedsel tot onze beschikking. Iedere moment van de dag kunnen we alles eten wat we willen. We zijn niet meer afhankelijk van het seizoen. Alles kan nagebootst worden waardoor alles altijd beschikbaar is. Vroeger was dit niet zo. Zo’n 200.000 jaar geleden, in de Oertijd, moesten ze eten wat ze vonden. Vaak waren er dagen dat er niets was, dus moest er noodgedwongen gevast worden. Maar tot op de dag van vandaag, is de mens gewend om elke dag op vaste tijdstippen te eten, daarom willen ze niet geloven dat een dag zonder eten gezond is.

Verschillende vormen van Intermittent Fasting

Tijdens het vasten mag je wel drinken! Water, thee en koffie.

  • Om de dag vasten, Hier eet je 24 uur en daarna vast je 24 uur.
  • 5:2 dieet, hier vast je twee dagen. Je eet twee dagen minder dan 500 calorieën per dag, en de rest van de week eet je gezond.
  • Deels vasten, door één of meerdere dagen heel weinig te eten.
  • Elke dag 19 uur vasten, alle maaltijden eet je tussen een window van 5 uur, bv 14:00u – 19:00u.
  • Elke dag 6 uur vasten

Voordelen van Intermittent Fasting

  • Meer testosteron.
  • Hogere en meer efficiëntere vetverbranding.
  • Minder kans op hart- en vaatziekten, en zelfs sommige vormen van kanker.
  • Cel veroudering gaat langzamer
  • Bloedsuikerspiegel wordt lager
  • Bloeddruk is meer in balans
  • Betere verhouding van je cholesterol

Eigen ervaring

Ik gebruik Intermittent Fasting met periodes, en vaak is dit maar één maand. De vorm die ik dan gebruik, en bij mij het best werkt is het 19 uur vasten. Vergeet niet dat je natuurlijk water, thee of koffie mag drinken tijdens het vasten! In de morgend drink ik koffie, dit geeft mij energie, zodat ik om 14:00u kan beginnen met men eerste maaltijd. Om 19:00u is het mijn laatste maaltijd en dan eet ik niets meer tot 14:00u. Intermittent Fasting zorgt ervoor dat ik makkelijk vet verbrand en men energie level hoger is.

Written by dennisvdh